top of page

אבטיח קר

עודכן: 1 באוג׳ 2020

אני מחזיק באמונה שבימי הקיץ החמים יש לטייל בין מקורות המים. ממעיין אחד לבריכה אחרת. העיקר לשמור על צלילות המוח והגוף. מזמין אתכם להצטרף אליי לטיול בין מקורות מים מזמינים, קלים להגעה ושאינם עמוסים במטיילים.

עינות פצאל

נצא מכביש חמש לכיוון מזרח. הנוף המישורי הופך הררי וגידולי הטרסות שבצידי הדרך כמו לוקחים אותי אחורה בזמן. נתחבר לחלק קצר מדרך אלון ונעצור במצפה יגאל אלון לתצפית מרהיבה על בקעת הירדן והרי הגלעד. מהמקום ניתן לראות בבירור גם את הסרטבה.

נמשיך מטה בכביש וכשני ק"מ לפני צומת פצאל נכנס, עם סימון שבילים כחול, לדרך שנסללה כאן לפני שנים רבות. בזכות האדמה הפורייה והמעיינות קיימת התיישבות באזור בקעת פצאל כבר מהתקופה הכלקוליתית. באזור נמצאו שרידים מתקופת הברזל ועדות להתיישבות בתקופת הורדוס. לאורך הדרך אפשר להבחין באמת המים שהובילה את מי הנחל לפצאליס, העיר שבנה הורדוס בבקעת הירדן לזכר אחיו פצאל. לאחר כשלושה ק"מ נחלוף על פני טחנת קמח מהתקופה העות'מאנית, טאחונת אלפצאל, שפעלה בעבר בכוח זרימת מי הנחל. נמשיך עוד כקילומטר לכיוון חורשת עצי שיזף מצוי המצלים על המעיין. סכר קטן אוגר את מי המעיין לכדי טבילה צוננת. לדעתי מדובר באחד המעיינות הצלולים ביותר בארץ. מי שמגיע עם גזייה יכול להרתיח מים ולטבול עלים משיח הנענע המשובלת שגדל סמוך לבריכה. לא אחת פגשתי במקום אורחות גמלים או עדר עזים שהגיעו ללגום ממי הנחל הזורמים. הנוף סביב הררי ופראי. פשוט מקום מדהים. קישור הגעה לעינות פצאל.


הבריכה הגדולה של עין סוכות

עד המעיין הבא יש לכם 40 דקות של רכיבה באחד המקומות החמים בקיץ. בימים חמים מומלץ לצאת רטוב לדרך. בדרך השבר הסורי אפריקאי ניתן להתרשם מבקעת הירדן מימין ומצוקי השומרון המזרחי שמשמאל. כשני קילומטר לפני צומת מחולה, יוצאת לימין דרך סלולה, שהופכת לשביל נוח העובר בין השדות. עונת האבטיחים בשיאה ובאחת המקשאות אני מזהה קבוצת פלאחים. רגלית צד יורדת ואני ניגש אליהם, קוטף אבטיח גדול ויפה רק כדי להיות מרוצה מעצמי שיש עליי שטר של עשרים שקלים. את מאות המטרים הבאים רכבנו בזהירות והגענו לעין סוכות.

מעיין שכבה הנובע בסמוך לגדר גבול ירדן. מי המעיין מתנקזים לתוך בריכה טבעית גדולה בקוטר של כעשרים מטר בה ניתן ממש לשחות. הבריכה מוקפת קנה מצוי, אך יש כניסה נוחה למים והמקום מלא מים צוננים גם בשיא הקיץ. צל אין הרבה בנמצא, אבל מדרום לבריכה יש נביעה קטנה וצלולה שהישיבה בה פשוט אורגזמית.

האבטיח הושק לאחר כבוד בנביעה הזו ולאחר כחצי שעה של עונג צונן נפתח האבטיח והטעם ממש גן עדן. קישור הגעה לעין סוכות.


עשרים דקות למעיין הבא. נמשיך צפונה על כביש הבקעה אל הקיבוץ הדתי, עין הנצי"ב. שימו לב, אין כניסה בשבתות וחגים למעיין. אחרי שעוברים את שער הכניסה לקיבוץ, פונים בפנייה השנייה שמאלה לכיוון מקבץ של דקלים. ניתן לחנות ליד הגדר ולרדת עשרים מטר ברגל. לפניכם יתנשא אגם חלומי עם מים צלולים בטורקיז בליבה של צמחיית הרדופים עשירה ודקלים מצלים. קישור הגעה לעין הנצי"ב.


טבילה אחרונה להיום, רק עשר דקות מעין הנציב, או חצי שעה מעין סוכות, למקרה שבחרתם לטייל בשבת.

עין נזם נמצא בסמוך לקיבוץ שדה אליהו, שבבקעת בית שאן. המעיין הוא אחד הגדולים והמשובחים בעמק המעיינות.

הנביעה זורמת לערוץ נחל אבוקה, אשר נשאבים בהמשך לטובת השקיה חקלאית. שני הקילומטרים האחרונים בדרך למעיין הם על שביל רגוע ולא אתגרי, החולף בסמוך לשדה חמניות גדול. בפתח הגישה למעיין ממוקמת מקפצה ועומק המים הוא כשני מטרים. המים אינם צלולים אך בהחלט מצוינים לטבילה מרעננת. במקום פרגולה גדולה וסלעים שאפשר לשם עליהם קסדה ומעיל כשנכנסים לטבול במים. קישור הגעה לעין נזם.

מכאן אני אוהב לחזור למרכז על כביש דרך נוף גלבוע הצופה אל עמק יזרעאל המדהים.

עין נזם

רכיבה בטוחה ונעימה. אנא הקפידו להשאיר אחריכם את ארצנו נקייה. תודה.



אלבום קטן מהטיול











1,004 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page