top of page

אתגרי דרך מצוק ההעתקים

עודכן: 18 בינו׳ 2023

צילומים: ד"ר אורן פלג וצביקה כהן


ציר התנועה על מצוק ההעתקים מוכר למטיילים רבים במדבר יהודה, וטומן בחובו מדבר גבוה ונקודות תצפית עוצרות נשימה מעל בקעת ים המלח. כדי לטבל את המסלול במעט הרפתקה, בחרנו לעלות ולרדת בדרך מצוק ההעתקים על נתיבים מאתגרים. מסלול מדברי מאתגר במדבר הקרוב.

אזהרה: מדובר במסלול אתגרי בעל פוטנציאל לנפילות, הדורש מיומנות רכיבה וניסיון שטח טוב על אופנועי אדוונצ'ר

בוקה ומבוקע

מתחנת הדלק בצומת אלמוג עלינו בסימון שבילים שחור דרך ציר מבוקע, בסמוך למעבר נחל אוג. השביל חרוץ בצורה הדורשת תמרון ותכנון של הדרך מבעוד מועד. לעיתים, תוך כדי העפלה קשה לראות מה קורה בהמשך הדרך ובד בבד, רצוי שלא לעצור באמצע העלייה מחשש שיהיה קשה להתחיל ממצב עמידה. לכן, מומלץ לתכנן קדימה עד כמה שניתן, להתמיד במומנטום התנועה ולשמור מרחק מהאופנוע שלפנים.

בציר שעלינו היה השביל מבוקע במרכזו, בחרנו בסינגל ידידותי שמימין לדרך, אך תוך כדי העפלה הלך והפך הסינגל לצר מאוד, על שיפוע צד, כשמימין לו תהום ומשמאל פעור חריץ עמוק. שמרנו על מבט קדימה ותנועה נחושה מעלה, למזלי זה עבר בהצלחה.

הפסקת נוף

על מצוק ההעתקים קיבל את פנינו טפטוף גשם נעים. ריח המדבר הרטוב משביח את צחות האוויר ואנו שואפים אל מלוא הריאות את הנופים והריחות. הדרך יורדת ועולה מתונות וחריצים באבן הגיר הרכה נפוצים במעברים שביניהם.

השעה הנכונה להתקרב אל אחת מתצפיות הנוף לים המלח כדי לשתות תה נענע חם.

חצינו את נחל קידרון, המנקז את מזרח ירושלים, בקטע מאוד רדוד וקל. המשכנו כק"מ על הציר הראשי ופנינו מזרחה למצפה נחליאלי. תצפית מצוקית יפה מאוד, שלצידה מפל מרשים בקניון נחל קדרון.

נחל תמרים

המשכנו דרומה בדרך המצוק, העננים האפורים הפכו לבנים ומזג האוויר קריר באופן מושלם. במסעף ראש טור, עזבנו את הסימון האדום ופנינו מערבה לסימון שבילים כחול הנע לאורכו של ערוץ נחל תמרים המרהיב ביופיו. לאורך הציר כמה מעברים טכניים. פגשנו אורחת גמלים קטנה בערוץ הנחל, בדיוק בשלב בו עזבנו את הערוץ כדי לטפס במעלה כבשה. המעלה עשיר בורות הצלבה, שהותירו בו רכבי ארבע על ארבע, אך הינו חיוני כדי לעקוף קטע של מפלים בנחל.

הדרך צרה ומשחקת לה בין קימוטי סלע וערוצים עמוקים. במעבר טור, מדרגות סלע אשר דרשו ממני תשומת לב ותכנון טוב יותר של נתיב הירידה הבטוחה. משם ממשיכה הדרך בנתיב בו הנוף הולך ונפתח, עד אשר נחשפו לפנינו המראות המרגשים של המצוקים מעל נחל דרגה.

סיבוב המוות

הדרך ממשיכה בירידה דרומה אל סיבוב המוות. מדרון תלול הכולל מדרגות סלע ודרדרת קלה, כשבאמצע המעלה סיבוב חד מאוד ימינה. שטח הסיבוב לא רחב והשול מצוקי ומרתיע. המבט מהופנט לכיוון התהום, קחו נשימה ונסו להתרכז ולהתבונן במדויק למקום שאליו אתם רוצים להתקדם.

בהמשך המורד יש עדיין דרדרת וכדאי לשלב רכיבה מתונה על שיפוע הצד שמימין ומעבר זהיר בקטעי הדרדרת, מבלי לנעול גלגל קדמי.

בסוף הירידה, נתחבר לשביל רחב ונרכב מזרחה עד כפר הנופש מצוקי דרגות. בלב הכפר בר-קפה מול נוף ים המלח עם מוסיקה ובירה קרה - מקום קסום להשיק מגפיים. הבר מציע שתיה קלה, קפה, אוכל ונשנושים (גם לטבעונים וצמחונים). המקום אינו כשר ופועל בכל ימות השבוע משעה 8:00 עד 22:00 (שבת עד 21:00).

הדובדבן בעין קדם

אחרי הנפשה קלילה במצוקי דרגות, ירדנו עם הכביש כדי לחפש אחר נביעה חמה לטבילה טובה בעין קדם. דרך פתח בגדר הביטחון ירדנו עם שביל מתון, על חלוקי נחל גדולים לכיוון עין קדם. קרוב לשפת הים מתאפיין ים המלח במפרצונים קשתיים, החושפים קשת של שכבות התאדות. ובאופק, קשת צבעונית אחרת.

בסופי שבוע מבקרים אוהבי טבע ומינרלים במעיינות החמים הללו. רגעי קסם ושלווה.

וכך נראה החיבור בין הנביעה הצלולה והמהבילה לים המלח השקט


מצרף באהבה את מסלולי הניווט בטיול:

המסלול הראשון, בן 45 ק"מ, לניווט מצומת אלמוג, דרך נחל תמרים ועד מצוקי דרגות

לתשומת לבכם! מדובר במסלול אתגרי הדורש ניסיון ברכיבת שטח

מאלמוג למצוקי דרגות דרך נחל תמרים
.gpx
Download GPX • 225KB

המסלול השני, בן 10 ק"מ ממעבר מצפה שלם (למרגלות מצוקי דרגות) עד אחת הנביעות החמות של עין קדם:

אל הנביעה החמה
.gpx
Download GPX • 28KB

תמונות נוספות מהמסע

מפלונים בנחל תמרים

קירות סלע

עם אורן וסיון האלופים, מתארגנים לעצירה

המדבר יפה להם

מעבר נחל אוג

נוף הרי מואב

איזה כיף קצת גשם במדבר

1,362 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page